Söder om Sundsvall

Plockade med mig min häst och drog till Halmstad för att studera, det går såhär:

Framsteg

Publicerad 2014-01-11 14:56:00 i Allmänt,

Hälge som unghäst.
 
Jag har sedan i november verkligen spänt bågen med honom samt
att jag fått stor hjälp under hösten av Johan och Stina.
Varje dag handlar om att få honom att ta stöd på bettet och inte vika in
näsan. Det blir mycket stöd-mjukna-stöd i typ var och varannat steg.
Tar också mycket fler skrittpauser där jag länger på tygeln för att han
ska sträcka ut sin hals och näsa.
 
Rider honom på ett rakt bett med fasta ringar vilket vi båda trivs
fantastiskt bra med och han löddrar och tar bra stöd på detta.
Extremt mycket fokus på att han jobbar med bakbenen vare sig vi är
i skogen eller på banan, det blir mycket öppna/sluta, tempoväxlingar,
förvänd galopp samt ställa ut och in.
Han har blivit riktigt jäkla fin och jag kan jobba mindre och
mindre. Detta hjälper givetvis supermycket i hoppningen och där
gäller det nu mer bara att jobba för att inte tappa galopp och bakben
i svängarna så ska det bara vara att sitta upp och hålla om.
Vårat problem har varit att galoppen dött ut i kurvan och sen
finns det ingenting kvar att ta av mer än att trycka på framåt,
resluterar i att man gjort det till system och det är vad vi nu jobbar
på att ändra. Jag tror att vi är på god väg mot något riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela