Söder om Sundsvall

Plockade med mig min häst och drog till Halmstad för att studera, det går såhär:

Det där med täcken

Publicerad 2014-03-27 15:06:00 i Allmänt,

 
 
Det finns små knep inom hästhållningen för att hålla sin häst så fräsch som möjligt. 
Något jag alltid försöker att tänka på är varför jag adderar utrustning hit och dit och
hur det ligger/sitter eller vad för nytta materialet kan göra. Innan jag flyttade ner hit
hade jag ut en gammal gubbe som knackade till Hälge och masserade honom,
främst på vinterhalvåret ringde jag ut honom. Tyvärr har jag numer inte råd med
denna typ av behandling då det blir alldeles för dyrt för min studentpeng. 
 
Ett tips han gav mig som såhär i efterhand egentligen är galet logiskt är att 
inte ha fleecefodrade täcken på hästen(en kort stund som svett-täcke är givetvis
lugnt) då fleecen töjer sig så långt det går tills att det till slut inte stretchar ut mer 
på hästen utan trycker uppåt inåt, till skillnad från nylon eller bomullsfodrat som 
faktiskt bara ligger på hästen så att täcket liksom glider över hårremmen.
När hästarna på vintern dessutom oftast är klippta är hårremmen strävare och inte
lika mjuk och glansig som på sommaren. Täcke med fleecefoder går oftast inte att
rubba och lyfta fram utan man måste knäppa upp hela täcket och lyfta fram det.
Följderna av fleecen blir alltså att det trycker ihop hästen så att den spänner
kroppen när täcket ligger på, föreställ er då att hästen har täcke på mer än halva
året och att det då sitter på utan att flyttas om minst 20 timmar av dygnet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela